thuis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ingrid Kerkhoff - WaarBenJij.nu thuis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ingrid Kerkhoff - WaarBenJij.nu

thuis

Door: ik

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Waar ben jij nu????? Lekker weer thuis!

Het is zondag en ik val nu van mijn stoel vanwege de benauwdheid en hitte hier. Het is ook nooit goed en zoals ik ook al tegen mijn Zuid-Afrikaanse collega's zei: als Nederlanders niet meer klagen over het weer gaat er iets helemaal niet goed.

De wifi werkt hier weer super. Wat een luxe en hoe afhankelijk zijn we hiervan geworden. IPad, smartphone, alles om in contact te blijven met de buitenwereld en overal informatie ophalen.

Na twee dagen weer thuis te zijn een laatste update van de laatste dagen in Zuid Afrika.

De woensdag stond in het teken van de overheid. Welke overheid is er nog meer en wat is hun rol en kunnen zij toevoegen aan de lokale overheid? Nou, dat was een uitdaging. Een hele dag presentaties van afwisselend de Cape Wine District (vijf samenwerkende gemeenten), de provincie West Kaap (economische zaken), de nationale regering en wel het Departement of Trade and Industry en als laatste de EPWP. Bij allen zit ik in het zicht van de spreker en kan ik niets anders doen dan luisteren, interesse tonen en aantekeningen maken. Van de eerste twee en de laatste sprekers kostte dat geen moeite, maar die derde....... pffff..... dat was me een klus. 100 slides, ik chargeer, informatie die niet direct betrekking had op het lokaal functioneren van de LED. Gek werd ik er van. En de andere audience maar lekker e-mails checken, antwoorden, ff weglopen etc.
Maar ook daar kwam een eind aan en de conclusie is dat er veel gebeurt, maar wel ieder voor zich. Dezelfde onderwerpen, speerpunten etc. Het district en de EPWP hadden nog wel samenwerking, maar dat kan naar mijn bescheiden mening wel wat beter en de rollen ietwat duidelijker. Een ieder heeft een pot(je) met geld en maakt dat op. Bundel dat nou eens.

Terug in het hotel de aanbevelingen nog wat aangescherpt voor de gemeente samen met Dick en Chris. Chris heeft het opgestuurd naar Celeste en morgen gaan we dat bespreken. Ben benieuwd hoe het opgevat wordt.

's Avonds een beetje formeel etentje met raadsleden en de mensen van de gemeente. Voor het eten zijn Celeste (directeur), twee raadsleden en Dick nog even naar het Plakkerskamp geweest. Een informeel settlement in de bergen, weg van de toerist, waar de mensen wonen zoals ik die in mijn beeld van Zuid Afrika had voordat ik op reis ging. Golfplaten, vuurtjes in de open lucht, 200 'huisjes' met gemiddeld 5 mensen, 27 toiletten en vier watertappunten. En dan was het tijdens ons bezoek nog wel droog weer. Stel je dit voor echte kou, met regen en dus modder dat vanaf de berg via het dorpje gaat stromen! En ik zit te zeuren over de rotzooi die ik af en toe in huis heb. Tja, je wordt dan toch maar even weer met beide voetjes op de aarde gezet.

Na een fijn etentje weer terug naar het hotel. Een theetje in de lobby en op naar de hotelkamer voor het inpakken van de koffer.

Donderdag, de laatste dag in Zuid Afrika, gaan we na het ontbijt door naar Ashton, koffers al in de auto.
De aanbevelingen komen aan. Vooral de eerste, een betere interne communicatie, mandaten etc. wordt niet echt goed opgepakt. Maar ik denk dat er misschien een opening is voor de mensen die LED moeten uitvoeren en dat er meer flexibiliteit in hun werkzaamheden zal komen.

De andere prioriteiten die wij zagen voor LED, namelijk toerisme, kunst & cultuur en partnerschap werden direct omarmd. Daar gaan we in de komende tijd verder aan werken.
Na de gebruikelijke bedankjes en het afscheid togen we naar Kaapstad voor de vlucht naar Johannesburg en vandaar naar Schiphol. Een goede reis, maar gelukkig wisten we niets van het drama dat zich in Oekraïne voltrok. Wat een vreselijk nieuws was dat toen we van Amsterdam naar huis reden.

Dit was mijn blog voor deze reis. Ik hoop dat je een beetje een idee hebt gekregen. Bedankt voor het lezen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Het is begonnen met werk in de munisipaliteit Langeberg voor LED. Dat was gaf en het heeft me veel gebracht. Zeker ook mijn liefde (drama) voor het land. Vier keer voor werk en nu drie weken met mijn man. Ik kijk er naar uit en het is begonnen.... onder de oude naam heb ik onze reis ook ondergebracht.

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 6071

Voorgaande reizen:

20 Februari 2017 - 13 Maart 2017

Nu op vakantie met Wyl in SA

14 November 2015 - 20 November 2015

4e reis naar collega's in Langeberg! zin in

07 Maart 2015 - 14 Maart 2015

Werken in en om Langeberg 3e reis

23 November 2014 - 01 December 2014

werken in-en-om Langeberg, deel 2

08 Juli 2014 - 18 Juli 2014

Werken in en om Langeberg Zuid Afrika

Landen bezocht: